Ooi Xu Hong KIG180146
Pada permulaannya, subjek jalinan
masyarakat ini memang saya bimbangkan kerana subjek ini memerlukan banyak
perancangan dan inisiatif. Mula-mulanya, disebabkan Covid-19 ini, minggu
pertama semester ini telah dijadikan sebagai belajar secara atas talian. Hal
ini telah menyebabkan pelancaran subjek ini menjadi lambat. Walau bagaimanapun,
kita telah berjaya menjalankan perjumpaan dengan cikgu bimbingan kami, Encik
Norhafizan. Kami menerima banyak bantuan dan penerangan daripada beliau.
Bak kata pepatah:”disangka panans sampai ke
petang, rupanya hujan di tengah”. Masalah Covid-19 ini semakin teruk di
Malaysia. Hal ini menyebabkan sekolah terpaksa untuk berhenti pada minggu ke-5.
Subjek jalinan masyarakat ini turut dilanjutkan. Hal ini telah menyebabkan saya
berasa bimbang kerana kita tidak dapat untuk menjalankan program subjek ini
dengan lancar kerana kita tidak boleh terus bersemuka dengan orang lain pada
waktu ini. Selepas hampir satu bulan, subjek ini baru terus dijalankan tetapi
dalam bentuk atas talian.
Dalam waktu MCO ini, kami memang susah
untuk melaksanakan satu program walaupun program itu secara atas talian.
Walaubagaimanapun, atas bimbingan Encik Norhafizan, kami semakin jelas tentang
tanggungjawab kami dan apa yang perlu dibuat. Kumpulan saya menjalankan program
kuiz atas talian, iaitu satu aktiviti daripada program stem dihatiku. Walaupun
akitiviti ini nampaknya senang, tetapi persediaan untuk aktiviti ini memang
tidak senang. Kami mengadakan beberapa perbincangan atas talian dengan kumpulan
lain untuk menentukan cara untuk menjalankan aktiviti tersebut.
Dalam aktiviti ini, kami perlu menyediakan
video pengajaran, bahan pengajaran dan soalan kuiz. Dalam proses penyediaan
bahan pengajaran, kami perlu mencari balik apa yang kami telah belajar waktu
sekolah menengah. Satu cabaran yang tinggi bagi saya ialah semua bahan
pengajaran perlu disediakan dalam Bahasa Melayu tetapi saya belajar dalam Bahasa
Inggeris waktu sekolah menengah. Atas bantuan ahli kumpulan, saya berjaya untuk
menyediakan bahan pengajaran kepada peserta. Peserta bolehboleh membuat
pertanyaan kepada kami sebelum dan selepas kuiz. Saya juga berjaya menjawab
soalan mereka. Akhirnya, iaitu majlis penutupan. Majilis ini juga memerlukan
banyak persediaan dengan menghubungi sekolah sekolah dan guru untuk
menghadirkan majlis tersebut.
Dalam akitiviti ini, saya mendapat kepuasan yang tinggi kerana saya dapat membantu orang lain dalam bentuk lain. Dalam process perbincangan, saya juga berjaya untuk menerima idea orang lain dan bersama menghasilkan idea yang lebih baik. Saya juga bersyukur kerana dapat menyertai dalam persediaan program ini yang amat memanfaatkan. Saya juga menjadi lebih beryakin untuk menghadapi dan menyelesaikan masalah dalam program dengan lebih tenang dan baik. Saya berharap dapat menyertai program yang seperti ini pada masa hadapan.
Comments
Post a Comment