MUHAMMAD ALFATIH BIN ABDUL AZIZ KIG180082
Salam. Nama saya
Muhammad Alfatih Bin Abdul Aziz dan ini adalah refleksi saya terhadap Project
STEM yang dilaksanakan dibawah Universiti Malaya Stem Centre. Refleksi saya ini
akan dibahagikan kepada 3 fasa, fasa perancangan, fasa semasa, fasa selepas.
Oleh itu mari kita mula.
Fasa perancangan, pada
mula semesta kami ( pelajar tahun 2 kejuteraan mekanikal Universiti Malaya)
mengambil kursus social engagement, antara kursus yang wajib diambil oleh
setiap pelajar Universiti Malaya. Dengan itu kami ditugaskan untuk melaksanakan
projek STEM ini di bawah kursus social engagement. Sebelum permulaan perintah
berkurung kami hanya dapat bertemu dengan pensyarah social engagement dua kali.
Semasa itu kumpulan saya diberikan tugas untuk menyelaraskan project ini. Pada
mulannya kumpulan kami memilih untuk menyelaraskan pertandingan BEGIN Challenge
2020. Tetapi selepas berlakunya perintah kawalan pergerakan BEGIN Challenge
2020 tidak akan dilaksanakan. Oleh demikian kami terpaksa melakukan aktiviti
yang lain. Dengan itu Ahli Jawatan STEM bersetuju untuk buat 3 pertandingan
iaitu quiz STEM topics yang dibelajari di sekolah, fizik, biologi, kimia,
matemati, matematik tambahan. Selain itu reka bentuk bandar hijau dan design
prototype mengunakan CAD solidworks. Kumpulan kami memilih untuk melaksanakan
quiz stem.
Fasa semasa, dengan itu
kami ditugaskan untuk melaksanakan quiz STEM. Sebelum melaksanakan quiz kami
dikerhendakki mengajar peserta dahulu. Semua ini hendaklah dilakukan secara
atas talian, topic yang saya pilih untuk mengajar peserta ialah tajuk HABA (
fizik) tajuk ini saya pilih kerana pada semesta ini pelajar tahun 2
dikehendakki mengambil kusus HEAT TRANSFER dan saya berminat dengan tajuk HABA.
Saya melakukuan persembahan saya mengunkkan Microsoft PowerPoint, ini kerana ia
mudah dan saya boleh merakamkan suara saya dan editnya di dalam Microsoft
PowerPoint saya. Sebelum itu say akene belajar balik tajuk HABA dari buku teks
tinkatan 4 saya. Ada 3 points utama didalam tajuk ini iaitu, muatan haba tentu,
muatan haba pendam dan hukum-hukum gas. Saya mulalah tugasan saya, tetapi saya
rasa macam susah untuk mengajar murid dengan hanya membuatkan mereka video dan
persembahan powerpoint. Ini kerana saya berpendapat bahawa sesi pembelajaran
adalah proses 2 hala, ini bermaksut ia lebih efektif untuk saya mengajar murid
secara “live” supaya mereka boleh bertanya-tanya dengan saya tentang perkara
yang mereka tidak jelas, tetapi tugas saya hanyalah untuk membuat merekan video
tentang haba. Selain itu saya juga hendalah membuat 2 soalan tentang tajuk haba
untuk quiz STEM. Satu soalan itu saya buat senang, lagi satu agak mencabar.
Tetapi saya tengok keputusan perserta, majoriti mendapat kedua- dua soalan saya
betul.
Fasa selepas, sudah
habisnya upacara penutupan projek STEM, saya berasa lega dan bersyukur. Tetapi
saya juga berasa sedikit kecewa kerana tidak banyak yang boleh dilakukan.
Pengajaran yang saya dapat dari projek ini adalah, berinteraksi secara fizikal
amatlah penting untuk melakukan projek. Walaupun denagn teknologi terkini (
berkomunikasi diatas talian) kiti kene berjumpa dengan orang untuk melakukan
tugas dengan lancer, “ nothing can replace human interaction”.
Comments
Post a Comment