MUHAMMAD ALFATIH BIN ABDUL AZIZ KIG180082

Salam. Nama saya Muhammad Alfatih Bin Abdul Aziz dan ini adalah refleksi saya terhadap Project STEM yang dilaksanakan dibawah Universiti Malaya Stem Centre. Refleksi saya ini akan dibahagikan kepada 3 fasa, fasa perancangan, fasa semasa, fasa selepas. Oleh itu mari kita mula.

 

Fasa perancangan, pada mula semesta kami ( pelajar tahun 2 kejuteraan mekanikal Universiti Malaya) mengambil kursus social engagement, antara kursus yang wajib diambil oleh setiap pelajar Universiti Malaya. Dengan itu kami ditugaskan untuk melaksanakan projek STEM ini di bawah kursus social engagement. Sebelum permulaan perintah berkurung kami hanya dapat bertemu dengan pensyarah social engagement dua kali. Semasa itu kumpulan saya diberikan tugas untuk menyelaraskan project ini. Pada mulannya kumpulan kami memilih untuk menyelaraskan pertandingan BEGIN Challenge 2020. Tetapi selepas berlakunya perintah kawalan pergerakan BEGIN Challenge 2020 tidak akan dilaksanakan. Oleh demikian kami terpaksa melakukan aktiviti yang lain. Dengan itu Ahli Jawatan STEM bersetuju untuk buat 3 pertandingan iaitu quiz STEM topics yang dibelajari di sekolah, fizik, biologi, kimia, matemati, matematik tambahan. Selain itu reka bentuk bandar hijau dan design prototype mengunakan CAD solidworks. Kumpulan kami memilih untuk melaksanakan quiz stem.

 

Fasa semasa, dengan itu kami ditugaskan untuk melaksanakan quiz STEM. Sebelum melaksanakan quiz kami dikerhendakki mengajar peserta dahulu. Semua ini hendaklah dilakukan secara atas talian, topic yang saya pilih untuk mengajar peserta ialah tajuk HABA ( fizik) tajuk ini saya pilih kerana pada semesta ini pelajar tahun 2 dikehendakki mengambil kusus HEAT TRANSFER dan saya berminat dengan tajuk HABA. Saya melakukuan persembahan saya mengunkkan Microsoft PowerPoint, ini kerana ia mudah dan saya boleh merakamkan suara saya dan editnya di dalam Microsoft PowerPoint saya. Sebelum itu say akene belajar balik tajuk HABA dari buku teks tinkatan 4 saya. Ada 3 points utama didalam tajuk ini iaitu, muatan haba tentu, muatan haba pendam dan hukum-hukum gas. Saya mulalah tugasan saya, tetapi saya rasa macam susah untuk mengajar murid dengan hanya membuatkan mereka video dan persembahan powerpoint. Ini kerana saya berpendapat bahawa sesi pembelajaran adalah proses 2 hala, ini bermaksut ia lebih efektif untuk saya mengajar murid secara “live” supaya mereka boleh bertanya-tanya dengan saya tentang perkara yang mereka tidak jelas, tetapi tugas saya hanyalah untuk membuat merekan video tentang haba. Selain itu saya juga hendalah membuat 2 soalan tentang tajuk haba untuk quiz STEM. Satu soalan itu saya buat senang, lagi satu agak mencabar. Tetapi saya tengok keputusan perserta, majoriti mendapat kedua- dua soalan saya betul.

 

Fasa selepas, sudah habisnya upacara penutupan projek STEM, saya berasa lega dan bersyukur. Tetapi saya juga berasa sedikit kecewa kerana tidak banyak yang boleh dilakukan. Pengajaran yang saya dapat dari projek ini adalah, berinteraksi secara fizikal amatlah penting untuk melakukan projek. Walaupun denagn teknologi terkini ( berkomunikasi diatas talian) kiti kene berjumpa dengan orang untuk melakukan tugas dengan lancer, “ nothing can replace human interaction”.


Comments