Hafiz Imran Bin Dzulkarnain KIG180040

Pengenalan

            Projek Jalinan Masyarakat kami adalah membuat satu bengkel STEM yang bertujuan untuk mengajar pelajar-pelajar sekolah subjek-subjek sains dan matematik. Bahagian-bahagian dalam bengkel ini ialah Quiz atas talian, rekacipta, inovasi dan teknoloji hijau, rekabentuk bandar hijau.  Saya ditugaskan untuk menyediakan slaid Power Point dan soalan-soalan untuk quiz Biologi. Setelah berbincang dengan kumpulan saya, kami telah memilah topik mitosis dan meoisis.

Fasa Perancangan

            Setelah selesai projek ini, saya dapati bahawa komukasi antara ahli-ahli sesebuah organisasi amatlah penting. Projek STEM ini terdiri daripada beberapa kumpulan yang mempunyai lapan hingga sepuluh ahli kumpulan. Organisasi atau projek sebesar ini haruslah mempunyai komukasi yang efektive untuk mengelakkan salah faham dan arahan yang tidak jelas. Pada awal-awal projek, komunikasi dalam kumpulan kami kurang memuaskan dan tidak aktif. Ini menyukarkan segala urusan kerja dan arahan untuk diterima. Hal demikian mungkin kerana pada awal tahap PKP, kami masih belum sesuaikan diri dengan cara belajar yang baru. Namun begitu, kerjasama dan komukasi bertambah baik setelah semua orang memahami tugasan sendiri. Tugasan-tugasan lebih mudah dibuat apabila komunikasi yang efektive dan arahan diberi dengan jelas.

Fasa Semasa

Dalam proses membuat penyelidikkan tentang topik mitosis, saya sedar bahawa topik-topik yang dipelajari di sekolah amat berguna dalam kehidupan. Pengetahuan am yang didapati daripada subjek-subjek STEM di sekolah seperti Bioloji, dapat meluaskan pengetahuan saya dan menambah kefahaman saya walaupun tidak diaplikasikan dalam bidang yang saya pelajari. Ini juga membolehkan saya menyetai perbincangan dengan rakan-rakan dari bidang lain. Sebagai contoh, saya boleh memahami dan menyertai perbincangan dengan rakan-rakan saya yang sedang berbincang tentang bidang perubatan.  

Saya juga mendapat kesedaran bahawa masalah boleh timbul pada bila-bila masa sahaja dalam sesuatu projek. Dalam kes ini, quiz kami telah mengalami masalah teknikal sebentar dan soalan-soalan tidak dapat memapar. Mujurlah saya dan kumpulan saya telah bersiap sedia untuk membaiki masalah tersebut. Ketua kumpulan kami juga perlu dipuji kerana memberi arahan untuk bersiap sedia sekiranya masalah berlaku.

 

Fasa Selepas

            Setelah menyelesaikan program ini, saya menyedari bahawa betapa seronoknya untuk menjalankan projek-projek dengan pelajar-pelajar sekolah. Pada awal-awal projek ini, saya mempunyai mentaliti yang pelajar-pelajar sekolah akan sukar untuk diajar dan berinteraksi. Mentaliti saya dibetulkan apabila saya dapati peserta-peserta program berterima kasih dengan saya dan ahli-ahli STEM yang menganjurkan program ini. Mereka juga nampak semangat belajar dan mempunyai sifat ingin mengambil tahu dan banyak bertanya soalan di ruang persoalan kami.

            Seterusnya, saya rasa program-program STEM haruslah diperbanyakkan. Hal demikian kerana program-program STEM yang memberi platfom untuk memupuk pelajar-pelajar di sekolah untuk berfikir lebih inovatif dan kritis untuk menyelesaikan masalah dan mengatasi cabaran. Program-program ini menjadi satu platform untuk mereka mengaplikasikan theori-theori dan hasil pembelajaran mereka yang merupakan cara pembelajaran yang lebih “hands on” dan efektif. Pelajar juga dapat belajar dan berhubung dengan kami yang pengajar dan ini dapat mewujudkan pembelajaran terus dan berkesan.


Comments